Elke dag nieuwe online reserveringen? 5 tips!
05 februari 2019 

Elke dag nieuwe online reserveringen? 5 tips!

Lampen aan, muziek aan, alle glazen staan netjes op hun plek. De agenda ligt klaar. Kassasysteem opgestart. Deur is van het slot af. Kom maar binnen! Maar, heb je als ondernemer in de horeca wel grip op het aantal reserveringen? Hoe fijn zou het zijn om hier meer sturing aan te kunnen geven, zodat je niet afhankelijk bent van wie er binnenloopt?

Online marketing voor horecabedrijven

Allereerst, door alleen je te richten op online advertenties en te denken dat het hiermee wel volstroomt, heb je het goed mis. Het fundament moet kloppen. Goed eten, een leuke ambiance, veel (goede) reviews, een aantrekkelijke menukaart, vriendelijk personeel, een goede hygiene. Zomaar wat zaken die aan de basis staan van succes. Want, die nieuwe gasten gaan ook googlen. En als het hen dan niet bevalt, zijn jouw online marketing euro’s helaas voor niets uitgegeven. Zorg dus dat je jezelf in staat stelt te mogen en kunnen presteren met online marketing. Dan zie je dat je niet alleen grip krijgt op je reserveringen, maar dat deze ook terugkerende klanten worden.

Hoe krijg je dan grip op reserveringen?

Je bent natuurlijk afhankelijk van de algoritmes. Zonder je met technische praat te vermoeien: deze bepalen of je berichten goed zichtbaar zijn of niet. Hier zitten wat berekeningen en voorwaarden aan gekoppeld. Kort gezegd: wanneer men bijvoorbeeld op Facebook snel, met veel mensen én ook nog eens leuk reageert op jouw berichten (duimpje, hartje, commentaar geven en delen), dan krijg je vrij baan op de Facebook snelweg met dit bericht. Het gaat dan in zekere mate viraal. Wanneer reageren mensen nou zo? Wanneer het bericht waardevol is en relevant voor de volger, voor de persoon die het bericht onder ogen komt. Dit geldt dus niet alleen voor gewone tijdlijnberichten, maar ook voor Facebook advertenties. Hier schreef ik eerder al een artikel over bij de Social Marketing Doctors, getiteld: ‘Hoe verhoog je de relevantie van een Facebook advertentie?’. Relevantie en betrokkenheid – de mate waarin men reageert – is dus een belangrijke sleutelfactor om grip op je reserveringen te krijgen. Je wilt natuurlijk dat die zorgvuldig gespendeerde online marketing euro’s de kans krijgen om te presteren.

5 tips waarmee je elke dag nieuwe online reserveringen krijgt

Meer reserveringen, meer gasten, meer omzet. Daar doen we het voor. We zetten hiervoor de volgende kanalen in:

  • Facebook Advertenties
  • Instagram Advertenties, inclusief Instagram Stories
  • E-mailmarketing

Met een bewezen effectieve opzet gecombineerd met authentieke beelden en herkenbare teksten zetten we jouw zaak op de kaart. Doelgroepen merken het op en doordat hen dit aanspreekt, gaan ze reageren: klikken. Dat kan naar een formulier zijn op Facebook, maar – in de meeste gevallen – naar een pagina op de website. Zo komen we bij tip 1.

Tip 1: Zorg dat je website goed geasfalteerd is

Geen hobbels, geen doodlopende wegen. Makkelijk door te klikken naar het menu en nóg belangrijker: reserveren dient supermakkelijk te gaan. Dat kan via een webformulier, maar natuurlijk – nog beter! – via een online reserveermodule. Hoe dan ook: zorg dat de bezoek(st)er de actie doet die je wenst!

online marketing horeca

Een direct in het oog springende duidelijke aanzet tot actie met mogelijkheid tot doorklikken.

Tip 2: Verzamel e-mailadressen

Zet e-mailmarketing in om je gasten te informeren. Dat kan heel basic, maar ook geavanceerder, met personalisatie en op de persoon aangepaste content. Dat is aan jou. Verzamel in ieder geval e-mailadressen, conform de AVG uiteraard. En verstuur periodiek een e-mail. Met leuke nieuwtjes, een blik achter de schermen, evenementen, een aanbod. Een e-mail die men waardeert!

Tip 3: Facebook zichtbaarheid

Plaats vaker goed scorende posts en werk altijd vanuit de gedachte dat het herkenbaar moet zijn, relevant voor de volger en waardevol. Door als uitgangspunt interactie te nemen, help je het algoritme om jouw pagina beter zichtbaar te laten worden. Goede posts – menselijke posts – zijn ook ideaal om mee te adverteren naar de gewenste doelgroepen, voor betere resultaten. Focus op betrokkenheid (engagement), benut zo de kansen op sociale engagement, sociale clicks en viraliteit. Video is een must-do. Ook live video. En stimuleer volgers om berichten op je pagina te plaatsen!

Tip 4: Reageer!

“Heerlijk gegeten, we hebben een leuke avond gehad!”, “De serveerster was erg attent en hielp ons goed bij het maken van keuzes uit de kaart met zóveel lekkere gerechten. We komen zeker terug!”. Fantastisch zulke recensies, op Facebook, op Google, op sites als Iens, Tripadvisor of eet.nu. Reageer je er ook op? En dan niet alleen op zulke recensies waar je een glimlach van op je gezicht krijgt, trots? Nee, ook op mensen die niet zo blij waren. Reageer je daarop? Houd in de gaten wat er over je gezegd wordt online. En ga in gesprek met deze mensen. Dit beïnvloedt jouw online zichtbaarheid zeer positief!

Recensies horeca

Horeca marketing: reageer op recensies; voorbeeld van Italiaans restaurant in het midden van het land

Bovenstaande recensies verrasten mij. Ik ken dit restaurant. We zijn hier een keertje gaan eten en ondanks dat het een beetje ‘Italiaans rommelig’ was (de organisatie), werden we goed geholpen door de dochter des huizes. Dat was een momentopname. Hier zie je twee recensies. Eentje is prima, de ander erg slecht. Natuurlijk ook momentopnames. Maar, op beide niet gereageerd. Gemiste kansen op het verhogen en behouden van klantvertrouwen!

Tip 5: Facebook pagina

Maak van jouw Facebook bedrijfspagina een perfecte landingsplek voor potentiële klanten en huidige klanten, een echte community die past binnen de klantreis van jouw doelgroepen. Completeer de bedrijfsinformatie, zoals telefoonnummer. Vertel het bedrijfsverhaal hier, op een aansprekende manier: waarom ben je interessant voor je doelgroepen?

Horeca marketing: Facebook

Vertel jouw persoonlijke verhaal op Facebook

This leads to bookings!

Met deze tips kun jij  direct aan de slag voor nóg betere resultaten via social media. Zou je hier nou liever bij geholpen willen worden, omdat het jou ontbreekt aan:

  • tijd,
  • de kennis,
  • de interesse,
  • of de passie?

Neem dan eens contact met ons op. Je leest hier alles over de werkwijze van Leads to Bookings.

Over de schrijver
Reactie plaatsen