Recensies van gasten, zijn ze je beste vriend of je grootste vijand? 5 tips voor recensie succes!

Recensies van gasten, zijn ze je beste vriend of je grootste vijand? 5 tips voor recensie succes!

Recensies, tegenwoordig vind je ze op elke hoek van het internet en in alle vormen en maten. Gasten geven cijfers of sterretjes en soms schrijven ze er ook nog een verhaaltje bij. Als jouw zaak hoge cijfers, veel sterretjes en leuke verhaaltjes krijgt, dan ben je goed bezig en zijn recensies je beste vriend! Krijg je vooral lage cijfers, weinig sterretjes en boze verhaaltjes, dan zijn recensies je grootste vijand. Als recensies je vijand zijn, dan is het tijd dat je eerst even kritisch naar jouw zaak gaat kijken voordat je leert er geld aan te verdienen.

In deze tweedelige serie leg ik uit hoe je meer omzet uit goede recensies kunt halen!

Meer (goede) recensies kunnen voor meer omzet zorgen.

Sommige horeca en leisure ondernemers zijn sceptisch over recensies. Dat kan… Wij geloven erin dat je goede recensies nodig hebt om op de lange termijn succesvol te blijven. Het belang van recensies is ook terug te vinden in de psychologische literatuur. In het boek Influence; The Psychology of Persuasion van Robert B. Cialdini worden 6 psychologische principes van overtuiging uitgelegd. En geloof het of niet, maar 1 van deze 6 principes is, Social proof!

Social proof, heel eenvoudig, het betekent dat ik tegen jou zeg dat restaurant X een erg goed en leuk restaurant is. Vroeger vond deze social proof verspreiding plaats op de lokale markt, bij de kapper of in de kroeg. Tegenwoordig gebeurt dit veelal online. Je krijgt niet alleen recensies van bekende te zien, maar ook van mensen die je niet kent. Uit onderzoek blijkt o.a. dat 86% van de consumenten online recensies lezen voordat ze tot aankoop over gaan. Daarnaast blijkt dat 89% van de consumenten de reacties van bedrijven op recensies leest en dat de gemiddelde consument 10 recensies leest voordat ze een bedrijf vertrouwen.

Dus… het kan best zijn dat jij als ondernemer sceptisch bent tegenover recensies, maar jouw klanten denken daar anders over. Het is van groot belang dat je goede recensies krijgt. Op het moment dat je je zaken niet op orde hebt, dan is dat je eerste prioriteit. Om te controleren of je je zaken op orde hebt, kun je gewoon de recensies van jouw zaak doorlezen. Zijn de recensies positief, dan zit je goed. Zijn de recensies negatief, dan zit je niet goed. Zo simpel is het. The next step is recensies krijgen…..

‘ Je kunt gasten toch niet vragen om recensies te schrijven, dat is echt #NOTDONE #AWKWARD! ‘

Het vergroten van het aantal recensies blijkt vaak nog een lastig puntje voor veel zaken. Vaak hoor ik bovenstaande quote tijdens het bespreken van recensies. Om je aan meer recensies te helpen heb ik een aantal tips voor je, zelfs zonder het te vragen!

Tip 1: Nee heb je, ja kun je krijgen. Gewoon vragen dus!

Ik ben ervan overtuigd dat je het wel gewoon aan iedereen kunt vragen. Je moet het alleen wel op een leuke manier vragen. Als je aan iemand vraagt of alles naar wens was en deze persoon aangeeft tevreden te zijn, vraag dan met een lach of deze persoon dit ook met andere zou willen delen. Geef hierbij aan dat dit jullie ook ontzettend zou helpen en vraag of deze persoon een recensie zou willen plaatsen. Extra tip: zorg dat je ook iets teruggeeft zoals een gratis kopje koffie! Kost jou bijna niks, maar levert je wel weer extra gasten op!

Tip 2: Maak gebruik van je fotografie skills!

Elke avond wordt er wel gevraagd of je een foto wilt maken van gasten die genieten van een leuke avond uit. Natuurlijk doe je dit met alle plezier en precisie. Je zoekt de juiste belichting, de juiste hoek en je laat de gasten lachen. Nu je de foto hebt gemaakt, trek je even de stoute schoenen aan en vraag of ze deze foto ook op jullie Facebook en Instagram pagina willen delen met een leuk tekstje!

Tip 3: Old skool gastenboek

Het lijkt misschien een beetje ouderwets, maar in sommige zaken kan een gastenboek goed erbij passen. Je kunt foto’s van geschreven recensies maken met de auteur en deze delen op jullie Facebook of Instagram pagina. Tevens kun je mensen die een leuke recensie schrijven ook even vragen of ze de recensie online ook willen delen.

Tip 4: Het tafelkaartje

Om aan recensies te komen zonder het persoonlijk te hoeven vragen is door een tafelkaartje te maken. Op dit tafelkaartje zet je een leuk verhaaltje over de zaak. Tevens vraag je of de gast jullie al volgt op Facebook en/of Instagram. Om af te sluiten vraag je of gasten na bezoek een online recensie willen achterlaten.

Tip 5: Reageren op recensies

De meeste zaken reageren niet op recensies, maar dit is een gemiste kans. Er zijn 3 belangrijke redenen om altijd op recensies te reageren:

  • Door te reageren laat je aan potentiële gasten zien dat jij de mening van jouw gasten erg waardeert. Dit geeft een positief en gastvrij signaal af.
  • Door te reageren zullen andere gasten zien dat jij de mening van gasten serieus neemt. Dit zorgt ervoor dat meer mensen hun mening zullen geven.
  • Laat bij negatieve recensies altijd zien wat je hebt gedaan met de feedback. Dit zal maakt het aantrekkelijker voor de gasten om nog eens terug te komen.

Door zelf uit te zoeken welke tip(s) voor jou het beste werken zal je merken dat er meer recensies bij komen. Je hebt namelijk eerst goede recensies nodig voordat je er geld mee kunt verdienen. In de volgende blog ga ik laten zien hoe je meer omzet uit recensies kunt halen, stay tuned!

P.S. Denk jij dat je meer online reserveringen zou kunnen krijgen, maar wilt het niet echt vlotten? Let me know! Dan ga ik naar jouw online kanalen kijken en krijg je van mij GRATIS enkele tips, specifiek voor jouw zaak! Dus twijfel niet langer en krijg gratis tips. Wat heb je te verliezen?

Stuur een mailtje naar luuk@leadstobookings.nl en ik ga voor jou aan de slag!

Over de schrijver
Natalie
Door

Natalie

op 27 Aug 2019

Ik eet graag en vaak in een restaurant en steek veel tijd in de beoordeling. Ook lees ik de recensies van andere gasten aandachtig. Dit maakt deel uit van de volledige democratisering van de klantbeleving en dit is iets goeds. Een goede dienstverlener zal altijd hoofdzakelijk goede recensies krijgen.

Reactie plaatsen