Page content

article content

De 4 fasen van online horecamarketing: Aandacht, overtuigen, actie en behoud

Online marketing, het is een wereld die bol staat van veranderingen, elke dag weer. En goeroe’s, voor je het weet, weet je niet meer wat je moet geloven. Door de snelheid van de veranderingen en de transformaties die online platforms ondergaan, kan het voor jou als ondernemer in de horeca bijna ondoenlijk zijn om nog op de juiste manier bezig te zijn met jouw marketing. Je bent van origine natuurlijk – in de meeste gevallen – geen marketeer. En dan heb je als ondernemer ook nog een snel te maken met diverse kanalen: Facebook, Instagram, je website, e-mail, noem het maar op. Al die kanalen hebben hun eigen specifieke kenmerken, gebruiken en best practises. Dat kun je zelf niet allemaal beheersen, naast de dagelijkse operatie. Om jou helderheid en structuur te scheppen, vertel ik je hier graag meer over de 4 fasen van online horecamarketing, met voorbeelden uit de praktijk van een aantal van onze klanten.

Hoe je door een gelaagde aanpak optimale horecamarketing resultaten behaalt voor je restaurant, hotel of bed & breakfast

Een gelaagde aanpak? Je zou het kunnen zien als een lasagne. Lasagne is een Italiaanse ovenschotel gemaakt van dunne pastabladen. De ovenschotel wordt gemaakt met voorgekookte, halfgare plakken pasta, gehakt, groenten of tomatensaus en Parmezaanse kaas. Afzonderlijk is het niet veel speciaals, maar de opgebouwde lagen, zeker wanneer dit perfect op smaak is gebracht, maakt dat het gerecht je prikkelt. De geur, de aanblik, ik moet nu niet afdwalen. Echt lekker, lasagne!

Dit gevoel wil je met je marketing voor jouw restaurant, hotel of bed & breakfast ook oproepen. Dat lukt niet door je te richten op: “we hebben een menu, dit is de prijs, wil je dit kopen?”. Het is alsof je de afzonderlijke gerechten koud voor de gast neerzet. Zonder de geur, de beleving. Niets van dat. Dan mag je niet verwachten dat de gast dit dan wilt hebben. Hoe dan wel? Door de aanpak van de 4 fasen:

  • Aandacht: opvallen, op het netvlies komen, zichtbaar zijn
  • Overtuigen: informeren, verhalen vertellen
  • Actie: een aanbod doen dat past
  • Behoud: waard zijn om te blijven volgen

Ik zal elke fase van deze ‘online marketing lasagne’ voor horecabedrijven toelichten.

 

Fase van Aandacht

Wat maakt een zichtlocatie nou zo anders dan een locatie in een straatje ‘achteraf’? Precies: die locatie komt makkelijker op het netvlies van de doelgroepen! Nou maken online kanalen zoals social media het een stuk makkelijker om locatie-onafhankelijk zichtbaar te zijn. Dat is mooi meegenomen. Het gaat echter niet vanzelf. Wat zijn nou 4 do’s in deze voor jouw zichtbaarheid belangrijke fase?

    • Laat zien, met video, wie je bent en waarom je de moeite van een bezoek of boeking waard bent

  • Persoonlijk werkt altijd, in elke fase, maar zeker ook wanneer men jou nog niet kent: herkenbaarheid, aaibaarheid

    Persoonlijke content

    4 jaargetijden epen: voorbeeld van persoonlijke content

  • Geef een kijkje in de keuken, bij de gerechten, in je kamers (laat het water al uit de mond lopen)

    Social media beelden

    Mooie beelden in de fase van aandacht

  • Frequent posten op de diverse kanalen met content die de doelgroepen aanspreekt, die men raakt (emotie)

In de fase van Aandacht zet je jouw Facebook & Instagram ads vooral als volgt in: video, promotie van goed scorende tijdlijnberichten, adverteren met content die het organisch goed doet. De targeting? Blijf dicht bij je doelgroepen: gebruik klantenlijsten, maak zogenaamde lookalike doelgroepen. Heb je dit niet? Kies dan een aantal interesses die de gewenste doelgroep typeren.

 

Fase van Overtuigen

Overtuigen? Ja! Niet door de ander te bombarderen met motieven waarom jij zo goed bent. Nee, met aansprekende content. Onderschat de rol van ervaringen van klanten in deze fase niet. Men ziet berichten op Facebook en gaat googlen. Maar ook de pagina waar je de boeking wilt ontvangen kan een recensie net dat verschil maken.

Deze fase informeert ook, vaak met iets meer detail. In de fase van aandacht wil je op het netvlies komen. In deze fase laat je de doelgroepen nadenken over wat je voor ze te bieden hebt. Je licht er details uit, wetenswaardigheden, verhalen, klantverhalen. Wat hier ook goed bij werkt is ‘behind the scenes’, een blik achter de schermen. Prikkel de zintuigen en laat de emoties van de doelgroepen werken, in de richting van jouw bedrijf!

Enkele praktijkvoorbeelden:

Dit is een voorbeeld van een overtuigende social media advertentie:

 

In de fase van Overtuigen zet je jouw Facebook & Instagram ads vooral als volgt in: deel foto en video (kort) waarmee de emotie geprikkeld wordt en men bereid wordt om actie te ondernemen. De targeting? Blijf dicht bij je doelgroepen: de zogenaamde lookalike doelgroepen én retargeting. Retargeting betekent dat je mensen die bijvoorbeeld op je website zijn geweest, nieuwe advertenties van jou toont, op basis van hun interesse.

Fase van Actie

Deze fase zie je minder op de tijdlijn. Af en toe mag. Maar niet teveel. Waarom? Je wilt jouw volgers behouden (dat is ook een fase) en dan moet je ze niet vermoeien met verkoperige berichten.

In de fase van Actie zet je jouw Facebook & Instagram ads vooral als volgt in: vaak geen video, maar 1 beeld waarmee de emotie zó geprikkeld wordt dat dit de aandacht net wat langer vasthoudt. Dan ziet men de button… en klik! De targeting? Je zet in op retargeting. Dit kan diep gaan, met diverse variaties. Hierbij is het aan te raden een specialist te raadplegen.

Dit is wel een prima Actiebericht, op de tijdlijn:

Online Restaurantmarketing

Inhaken op een feestdag, prima om deze actie op de tijdlijn te zetten!

Ook hier is het belang van beoordelingen van eerdere klanten groot, waardoor men makkelijker de klik maakt naar de boeking:

Conversie beïnvloeden

Conversie beïnvloeden met klantbeoordelingen

Een voorbeeld van een Facebook advertentie, met focus op actie:

Inspelen op het weer met restaurantmarketing

Inspelen op het weer, om actie op te roepen

Wanneer je over een leuke klantenlijst beschikt (e-mailadressen), dan kun je een dergelijke actie ook goed versturen, wanneer je het weer iets beter ziet worden. Prikkelen en dan actie!

 

Fase van Behoud

Zoals net al gemeld, je wilt je volgers op de tijdlijnen niet vermoeien met verkoperige berichten. Daarom is het belangrijk – net als voor de aandacht en zichtbaarheid – om regelmatig te posten. Met welke berichten?

  • Leuk, fun, om te lachen
  • Een ervaring die het melden waard is
  • Laat zien waar je mee bezig bent
  • Roep interactie op
  • Deel weetjes

Dit is een leuk voorbeeld:

Aansprekende horeca content

Laat zien waar je mee bezig bent!

 

Zo maak jij ook een heerlijke lasagne, online, die doelgroepen aantrekt en gasten terug laat keren!

Hebben we jou kunnen inspireren met dit artikel? Zou je hier meer mee willen doen, maar zie je het niet zitten om dit zelf te doen? Neem dan eens contact met ons op!

Comment Section

0 reacties op “De 4 fasen van online horecamarketing: Aandacht, overtuigen, actie en behoud

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Marketing tips

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website