Mijn doel is om jullie uit te leggen dat doelgroepgerichte marketing heel simpel, maar ontzettend belangrijk is. Doelgroepgerichte marketing betekent dat de content die een doelgroep te zien krijgt, aansluit bij de wensen en behoeftes van deze groep.
Zie jij ‘Wie? Wat? Waar?’ als een simpel spelletje van vroeger of als de basis van doelgroepgerichte marketing?
Ik zal het toelichten met een voorbeeld:
Ik wil graag meer gezinnen met kinderen in mijn restaurant. Moet ik dan vooral foto’s en video’s plaatsen met 65+’ers die aan een chique tafeltje zitten te dineren of moet ik beelden plaatsen waarbij gezinnen met kinderen genieten van een gezellig avondje uit?
Oké, je hebt nu vast een antwoord in je hoofd. Ik ga je weer meenemen naar het spelletje Wie? Wat? Waar? Bij het creëren van content die jouw doelgroep aanspreekt, is het belangrijk om je te verplaatsen in de hoofden van de doelgroep.
Belangrijkste vraag: Wie is de doelgroep die ik wil bereiken?
Stel daarna de volgende sub-vragen:
- Wie wil ik bereiken met mijn content?
- Zijn het mannen of vrouwen?
- Welke leeftijd hebben de mensen die ik wil bereiken?
- Wat is de gezinssamenstelling?
- Welk beroep hebben ze?
- Wat zijn de hobby’s?
Nu zal bij jou de gedachte rondgaan: ‘maar waarom wil ik dit in godsnaam allemaal weten?’ Dat kan ik eenvoudig uitleggen.. Als jij niet weet wie jouw marketingdoelgroep is, hoe wil je dan weten wie je wilt bereiken? Door niet te weten wie de marketingdoelgroep is, kun je nooit nagaan of jouw marketing effectief en doelgericht is. Dat is zonde, want dan gooi je geld weg. Laat je creatieve geest maar eens los, betrek je team hierbij en ga eens invulling geven aan de Wie?.
Wat zijn de wensen en behoeften van deze marketingdoelgroep?
Ook hier kun je een aantal sub- vragen stellen:
- Wat willen ze graag van jou weten?
- Wat vinden ze belangrijk?
- Wat is de oplossing die ze bij jou kopen?
- Welk verhaal willen ze horen?
- Welke content vinden ze leuk?
- Wat zijn voor hun redenen om bij jou te komen?
- Wat kan hun tegenhouden om bij jou te komen?
Door deze vragen te stellen aan mensen die binnen jouw marketingdoelgroep vallen krijg je een goed beeld van hun wensen en behoeften. Daarnaast is het goed om te kijken naar de positionering en het aanbod van jouw zaak. Sluit jouw positionering aan bij de wensen en behoeftes van marketingdoelgroep?
Waar kan ik deze marketingdoelgroep bereiken?
Weet jij waar jouw doelgroep het beste te bereiken is? Bereik jij jouw doelgroep ook echt? Je doelgroep bereiken is hetzelfde als vissen vangen, want als de vis er niet zit zal je ook niks vangen!
Tegenwoordig kun je een heel groot deel van jouw doelgroep online bereiken. Volgens het Newcom Nationaal Social Media Onderzoek 2019, hebben in Nederland 10,1 miljoen mensen een Facebook account en wordt Facebook dagelijks door 6,8 miljoen Nederlanders bezocht. Daarnaast groeit ook Instagram ontzettend hard, vooral onder de 15 tot 40 jarige is het een immens populair platform.
Side note: tegenwoordig is het ontzettend lastig om uitsluitend met organische content je doelgroep te bereiken of je moet al de meest geweldige content uit je losse pols kunnen schudden!
Stelde jij jezelf de cruciale vragen bij het creëren van content?
Rudy schreef eerder al eens een blog over content thema’s, hij legt het belang van waarde toevoegen in jouw content uit. Kort samengevat: door waarde toe te voegen aan jouw content maak je het voor mensen nuttig en aantrekkelijk om jouw content te bekijken. Als ze jouw content bekijken komen ze in aanraking met jouw merk en ben je alweer een stapje dichter bij een nieuwe gast.
Een leuk spelletje dat Wie? Wat? Waar?
Na het lezen van deze blog is als het goed duidelijk waarom doelgroepgerichte marketing ontzettend belangrijk is. Heb je hier nu nog vragen over? Neem dan gerust contact op en stel al je vragen! Wil jij wel eens weten hoe goed jouw marketing is? Doe dan eens onze marketingcheck!
P.S. wanneer jij graag meer gezinnen met kinderen in jouw restaurant wilt, dan ga je aan de slag met content die hierop aansluit. Denk aan foto’s van gezinnen met kinderen die in jouw zaak een gezellige avond beleven. Zet hierbij nog enkele quotes van bezoekers waarom het zo geschikt is voor gezinnen en je bent goed bezig!