Bezettingspercentage verhogen: Wat te doen als je collega met de prijs stunt?
19 februari 2019 

Bezettingspercentage verhogen: Wat te doen als je collega met de prijs stunt?

Je bent vanochtend vol goede moed opgestaan. Je hebt er echt zin in. Het wordt redelijk weer, een zonnetje. Dan zullen mensen ook wel zin hebben om naar je zaak te komen. Je stapt in de auto en rijdt naar jouw horecazaak. Bij binnenkomst pingt je telefoon. Een mailtje. De lokale prijsvechterssite heeft een deal. Jawel hoor, het restaurant om de hoek staat er ook bij. Met 52% korting nog wel op een 3 gangen menu. Van binnen vloek je. Zou je niet ook mee moeten doen aan die acties? Dan zou je agenda wel voller zijn. Wat is nou slim om te doen, als je jouw bezettingspercentage wilt verhogen?

Met de prijs stunten is niet de oplossing

Natuurlijk, je kunt er best voor kiezen om met aanbiedingen te werken. Dat is zeker voor de klant ook aantrekkelijk. Maar, met kortingen van 50% heb ik meer moeite. Natuurlijk, je moet het dan ook als marketing zien. Maar, is er wel sprake van een gezonde en realistisch rendement op die marketing investering? Volgens mij niet! Je biedt een menuutje aan voor laten we zeggen 19,50 euro. Via de prijsvechterssite maak je hier 9,95 euro van. Daar betaal je nog commissie over (25-35% is niet vreemd) en natuurlijk BTW. Vergeet de inkoop niet, personeel, je vaste kosten… blijft er nog wel wat over???

Waar de aanbieders van kortingen jou mee overtuigen, is het feit dat je terugkerende klanten krijgt. Ik durf dat in twijfel te trekken. Menigeen hopt van actie naar actie. En de prijsperceptie is volledig scheef hierdoor! Jouw harde werken is nog maar 9,95 euro waard!

Jouw bezettingspercentage daalt als je niet ‘mee’ stunt

Nieuwe gasten zorgen voor een groei van je bekendheid en de waardering die men voor jouw zaak en aanbod heeft. Het laat je groeien en doelen verwezenlijken. Fijn dan als de concurrent je die nieuwe gasten afsnoept. Puur op prijs, op de actie. Je agenda wordt er niet voller van. Er moet iets gebeuren.

Ga jij nu ook met je prijs stunten, of kies je voor een andere aanpak?

Deze keuze is niet gemakkelijk. Het fijne van zo’n site met deals van de dag is dat je feitelijk vooraf niet hoeft te investeren. Dat is aantrekkelijk. Uit eigen ervaring weet ik dat de kost voor de baat gaat. Het vergt dan enig geduld. En als jij dan die lege agenda ziet en een volle reserveringsagenda bij de buren, dan wil je actie ondernemen. En wel nu. Maar, is stunten met de prijs dan de juiste? Bereik je daar de nieuwe gasten mee, die ook terug zullen keren en vrienden en collega’s op jouw zaak attenderen? Nee!

bezettingspercentage verhogen

Een volle agenda, je zaak lekker vol met mensen die jou waarderen, dat is waar je het voor doet!

 

Het alternatief voor een deal van de dag is online marketing, met een focus op social media

Online marketing verricht geen wonderen. Laat dat helder zijn. Vandaag een bericht promoten, een advertentie ‘aanzetten’ geeft niet direct resultaat. Waarom niet? Enerzijds ben je afhankelijk van het platform waar je adverteert; het heeft altijd een 48 uur nodig voordat bijvoorbeeld Facebook goed kan inschatten wat de relevantie van je bericht is. Wordt het door de doelgroepen gewaardeerd, dan krijg je meer zichtbaarheid.

Belangrijk is het om goed in beeld te hebben wie je doelgroepen zijn. Daar schreef Luuk dit artikel over, getiteld: ‘Doelgroepgerichte marketing: Wie? Wat? Waar? Drie cruciale vragen. Beantwoord jij ze goed?’.

Anderzijds moet je ook niet zomaar op knopjes drukken. Think before you act! Wie wil je bereiken? Met welke informatie? Hoe geef je de juiste invulling aan de fasen van zichtbaarheidoverweging, actie en service? Dat vul je eerst in, zodat je boodschappen ook de juiste snaar raken. Een kleine nuance in tekst, of net een ander beeld, kan een wezenlijk verschil in resultaat geven. Kost gaat dus letterlijk voor de baat: zowel de inspanning als de investering.

 

Marketing that leads to bookings

Wanneer je met een professionele partij als de onze werkt, ben je er verzekerd van dat je jouw marketing naar een hoger plan tilt. We zijn continu bezig te analyseren en beredeneren wat werkt. En hoe jij hier terugkerend resultaat mee behaalt. Vanuit een slim opgestelde strategie zet je de stappen die leiden tot reserveringen. Niet met die megakortingen, maar op waarde. Passend bij jouw bedrijf. Dan heb je niet alleen een hogere bezettingsgraad. Nee, die gasten betalen ook gewoon wat je waard bent. En dat zie jij terug in je bedrijfsresultaat!

 

Laten we in gesprek gaan

We zijn benieuwd hoe de koffie bij jou smaakt ;-). Zullen we de mogelijkheden bespreken van onze werkwijze én hoe deze aansluit bij jouw bedrijf? Je kunt via het formulier op deze pagina makkelijk contact met ons opnemen. We bellen je dan snel op!

 

In de tussentijd raden we jou aan, om alvast met deze 5 tips aan de slag te gaan. Succes met het verhogen van je bezettingspercentage!

Over de schrijver
Reactie plaatsen