Zichtbaar zijn in een tijd van beperkingen door de overheid vanwege het corona virus? Absoluut!

Het is een bizarre tijd waarin we nu leven (mei 2020; de corona crisis). Plotseling mag je je beroep niet meer uitoefenen zoals gewend. De zaak waar je misschien al jaren voor geknokt hebt om het op te bouwen tot waar die nu is, is ineens niet meer toegankelijk. Business as usual is niet meer.

Lichtpunten en kansen tijdens de corona crisis

Hopelijk heb je de afgelopen weken ook lichtpunten hebt gezien. Dat je hoofd niet alleen vol zat met de beslommeringen en onmogelijkheden. Dat je je best hebt gedaan om juist nu te bouwen. Achter de schermen zaken te verbeteren. Online workshops volgen, de club een likje verf geven, plannen maken voor betere tijden. In dat laatste past deze tip.

 

Misschien vraag je je af, waarom het – ondanks het feit dat je nu minder of geen omzet hebt – toch van belang is online advertising te gaan of blijven doen? 

Weet dat het druk is online. Mensen besteden veel tijd op social media, meer dan ooit. Dan kan het verstandig zijn om zelf ook je zichtbaarheid hoog te houden. Ondanks de drukte zien mensen (jouw doelgroepen) je dan regelmatig langskomen en daar willen ze mogelijk ook op reageren, wat weer een positief effect heeft. Ook kun je je nu al voorbereiden op de tijd ná de maatregelen, door relevante campagnes online te brengen, waar je straks profijt van hebt. En wellicht is het zelfs nu mogelijk om je huidige klanten en zeker ook potentiële klanten te helpen door jouw dienstverlening naar online te brengen en dit juist nu te promoten.

Online advertising is een essentieel onderdeel van jouw business.

Juist in deze periode. Je kunt doelgroepen bereiken tot in hun mobieltje. Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp. Allemaal mogelijkheden. Hoe jammer is het alleen dat veel ondernemers nog steeds enkel berichten promoten. Of – misschien nog wel erger – alleen adverteren met acties. Koop mij! Start nu met die en die actie. Zo zet je alleen het kleine percentage mensen aan tot actie, dat toch al koopbereid was, op zoek. Het overgrote deel van het potentieel bereik je niet of nauwelijks. Dat is zonde!

Wat is nou de online marketing aanpak die wel werkt?

Je wilt dus niet alleen de mensen bereiken die al willen kopen. Je wilt bouwen, nu direct resultaat, maar ook over een tijdje. Om dat te realiseren zet je een gelaagde campagne aanpak op:

  • Zien
  • Informeren/ overtuigen
  • Actie

Zichtbaarheid (de fase van ‘zien’)

Allereerst zorg je voor zichtbaaarheid. Goede content is de basis. Video’s en beelden die aansprekend zijn. Die mensen aantrekkelijk vinden. Waar ze zich in herkennen, die hen raken, emotioneel ook. Laat zien wat je zoal doet, zonder te vervallen in ‘wij van wc eend’. Video’s werken goed in deze fase, ook kun je slim goede berichten oppakken in advertenties. Zeker als die al een goede interactie hebben gegenereerd.

Deze eerste fase van zien is er ook om de doelgroepen te vinden, om nieuwe groepen aan te boren. Je adverteert op interesses, maar liever op zogenaamde gelijkende doelgroepen (lookalikes), van bijvoorbeeld je klantenbestand of een specifiek deel daarvan. Je leidt deze advertenties bijvoorbeeld naar bepaalde plekken op je website, om kennis te maken met jou, je bedrijf, je aanbod.

Informeren en overtuigen

Nieuwe doelgroepen die je gaat targeten in de fase van informeren en overtuigen, zijn mensen die interactie met je berichten en advertenties hebben én de mensen die al op je website kennisgemaakt hebben, zonder contact op te nemen. Je gaat in deze nieuwe fase de mensen informeren, relevante content bieden die ze interessant vinden (per subdoelgroep) en ze alvast een actie laten doen. Dat kan een download zijn bijvoorbeeld van een e-book met tips. Denk ook aan testimonials. De beste manier om je te overtuigen is immers het horen van verhalen van mensen zoals jij!

Actie: resultaat

In de fase van actie ga je de mensen die op diverse manieren interactie hebben gehad, retargeten. Ze kennen jou, kennen jouw aanbod en zijn warm gemaakt om te kopen. Dat ga je nu realiseren!

Zichtbaar zijn in een tijd van beperkingen door de overheid vanwege het corona virus?

Juist in deze tijd is het slim om hier aandacht aan te besteden. Bereid een plan voor zoals ik zojuist heb geschetst, duik in de kenmerken van jouw beste doelgroepen en verzamel de content die passend is. En heb je hulp nodig hierbij, roep dan hulp in van experts in online advertising.

 

***

Dit artikel is een weergave van een vlog die Rudy opnam als ‘Expert tip’ voor Sportverloning, om fitness ondernemers en fitness freelancers bij te staan in de corona crisis.